lørdag den 6. februar 2016

mønster og firben...

 
 
 
Et par mindre billeder med firben og mønster....det øverste billede er inspireret rent farvemæssigt af nogle masker fra Alaska, Kodiak-øhavet, som jeg har set i bogen "Matisse og eskimoerne - et overset kapitel i kunsten" - som er en bog udgivet af Ordrupgaard i Kbh. i forbindelse med udstilling i aug. - nov. 2015.....jeg har ikke set udstillingen men fået bogen foræret.
Det andet maleri var et mønster, jeg var begyndt på i forvejen og som jeg mixede med firbensmønstret...













s. 65 fra "Matisse og eskimoerne".

Maskerne fra Alaska er indsamlet i 1871-72 af Alphonse Pinart , en fransk opdagelsesrejsende som sejlede rundt i området i kajak og indsamlede ca. 70 masker.
En spændende historie i sig selv.

Maskerne findes i dag på museum i Frankrig.

2 kommentarer:

Jan sagde ...

Hej Anita.

Herligt med inspiration. Jeg kan bedst lide det øverste. I stil med dit maleri af kurvene.

Matisse-udstillingen har jeg heller ikke set, selvom jeg tit kommer på Ordrupgaard. Der skal jo være noget for "de andre" at se på (= jeg synes ikke om Matisse's frembringelser ;-) )

Anita Thomhave Simonsen sagde ...

hej Jan...tak....Matisse hører heller ikke til mine favoritter, men bogen var meget interessant at læse fordi den osse omhandler Knud Rasmussen og den 5. Thule ekspedition og Georges Duthuit (forfatter, kunstkritiker og Matisses svigersøn)og det gør bogen interessant at læse om......Matisses interesse for portrættet og for det eksotiske og "primitive" og det maskeagtige ved ansigtet ses her som linket til at han illustrerer en bog som Georges Duthuit skrev: "Une fête en Cimmérie" fra 1963 der omhandler fascinationen af eskimoerne...både Matisse og Georges Duthuit brugte Knud Rasmussens engelsksprogede udgave "Across Arctic America"" fra 1927 som inspiration og Matisse brugte portrætfotografier af eskimoer fra bogen som forlæg til sine litografier brugt i "Une fête en Cimmérie"...
Men du ved sikkert meget om Knud Rasmussen og hans ekspeditioner, vil jeg tro.....hvad jeg ikke gør...men netop bogen om Matisses inspiration har gjort mig nysgerrig og jeg har læst en smule om ham og hans rejser....meget spændende....